Wednesday, December 23, 2009

Kita bicara bersama


Panca Sila Penentu Nilai Manusia
SILA 5 atau Panca Sila atau Benca Sila bermaksud pengamalan baik melalui perbuatan dan percakapan; menjaga kesopanan perbuatan dan percakapan; memelihara tatasusila; disiplin diri bagi menghindari kejahatan; dan mengawal diri agar tidak menyusahkan makhluk lain.
1. Menjauhkan diri daripada membunuh.
2. Menjauhkan diri daripada mencuri.
3. Menjauhkan diri daripada kesalahan seks atau zina.
4. Menjauhkan diri daripada berbohong.
5. Menjauhkan diri daripada arak, benda yang memabukkan dan dadah.
Sila 5 mempunyai pasangan Dhamma khas. Dhamma ini juga mesti dijaga. Contoh, sesiapa yang menganiaya binatang, walaupun Sila no. 1 tidak putus, tetapi dia tidak mempunyai METTA (belas kasihan). Jadi, SILA orang tersebut dianggap tidak suci. Bagi memelihara kesucian Sila, seseorang mesti menjaga Sila dan Dhammanya sekali.
Belas kasihan (metta-karuna) ialah pasangan Sila no. 1
Pekerjaan yang halal (samma ajiva) ialah pasangan Sila no. 2
Menolak kebebasan seks (Kama-tanha) ialah pasangan Sila no. 3
Perbuatan dan percakapan benar (Sacca) ialah pasangan Sila no. 4
Sentiasa waras, tidak lalai atau leka (Sati) ialah pasangan Sila no. 5
Sila 5 ini dalam Pali asal dipanggil Sikkha-pada @ Sikkha-bod (peraturan melatih diri); dan ada kalanya dipanggil Dhamma 5. Sesiapa yang berjaya mengamalkan Sila 5 ini dipanggil "orang ada Sila" iaitu permulaan kepada "orang suci" (virtuous).
Istilah PANCA SILA wujud dalam Tipitaka sejak dahulu, tetapi pada zaman terkemudian muncul istilah baru iaitu NICCA SILA.
Nicca Sila mendukung 2 maksud, iaitu (1) Sila yang menjadi kelaziman bagi orang biasa. (2) Sila yang menjadi penentu nilai manusia atau Sila yang menentukan seseorang itu layak menjadi manusia.
(Dalam Buddhism "manusia" tidak sama dengan " orang". Manusia ialah orang yang mempunyai "nilai" yang tinggi. Orang yang tiada "nilai" tidak dipanggil manusia. Nilai orang ialah Sila, moral, budi pekerti dll).
Jadi, untuk menjadi "manusia" mengikut fahaman Buddhism, seseorang itu sekurang-kurangnya mesti ada Sila 5 kerana Sila 5 ialah Sila/moral yang menentukan nilai manusia.
Sila 5 juga merupakan Sila/moral bagi Upasaka dan Upasika (Ubasok/Ubasika). Ubasaka atau Ubasika bermaksud mereka yang duduk hampir dengan Buddha, Dhamma dan Sangha (Tri-Ratana). Mereka ialah pewaris agama Buddha. Pewaris agama Buddha terdiri daripada 4 kumpulan manusia iaitu Bhikkhu, Bhikkhuni, Upasaka (lelaki) dan Upasika (wanita).
Jikalau kita mahu jadi orang yang bernilai tinggi, duduk hampir dengan Tri-Ratana dan jadi pewaris agama Buddha yang sah, peliharalah Sila 5 jangan bagi putus.
Anumodana, Sadhu!.................
Di atas ini pakai bahasa yang kurang jelas dan tidak begitu tepat.

14 comments:

kumpas said...

SILA bukan sekadar menjaga perbuatan dan percakapan tetapi menjaga hati kita dari memikir perkara yang tidak berfaedah.Hati (minda) adalah tuan,ketua dan yang berkuasa.Sebab itulah Buddha selalu menitik berat kepada hati(minda).
Tidak melakukan kejahatan atau melanggar Sila,bukan takut pada hukuman tetapi sedar dengan sendiri bahawa perkara itu salah.
Tidak membunuh(menyusahkan) orang lain kerana sedar bahawa perkara itu tidak baik.Membunuh memang banyak caranya.Misalnya menyuruh orang lain lakukan,pun di kira membunuh juga.Kamma itu akan masuk dalam akuan kita juga.
Tidak mencuri- merompak,perat ugut, menggunakan kekerasan untuk mendapat harta orang.Sebab itu kita mesti cuba sedaya upaya menggelakkan diri melakukan perkara tersebut.
Tidak melakukan seks sumbang.Jika melakukan perbuatan ini akan merebak penyakit dan masalah keluarga yang berpanjangan.Hati manusia juga tidak setia kepada pasangannya.
Tidak berbohong- Bukan setakat berbohong sahaja tetapi lebih banyak lagi.Percakapan berbaur fitnah,bercakap untuk menyakitkan hati orang,bercakap perkara yang bukan-bukan dan bercakap kotor (lucah).
Tidak mabuk-meminum arak,ubat batuk,ubat kuda,tinner,dan lain-lain.Perkara ini memabukkan dan mendatang gian.Selalu mahu nikmat,menghisap atau minumnya. Di kira salah dan akan melakukan kejahatan lain pula.
sekian

Anonymous said...

Lawan-lawan..jangan biarkan puak derhaka berwibawa dalam masyarakat kita.Tuan Pena tu puak derhaka kepada bangsa sendiri......pi la TUAN PENA KSB.

Anonymous said...

Ini Kutipan dari blog yg hentam KSB(Pena Reformasi)

Anonymous said...
yA! yA! yA! (Tuan Kumpas,)Aku setuju dengan tuan.Wahai KSB Jangan melampau batas-batas agama dan adat timur.amaran....kalau tidak aku akan bongkar sejarah kamu itu.Masuk phra 3 tahun,ada bini budak karaoke dAN SETERUSNYA....
tOLONG SAMPAIKAN....salam buat..
Hutang budi dibalas dengki.
December 21, 2009 12:06 AM
*

Anonymous said...
Masalahnyua KSB (PENA REFORMASI)guna apa kritik phra dan orang siam.Dia sendiri mabuk,mata pun hitam tidak tidur pasal main ubat.Sendiri pun tidak cukup cari makan ,dok pun tumpang orang.
Tidak khabar karma lagi TUAN PENA,? Tidak kenang budi,walau bapa sendiri. Orang macam ini kita mau jadi penunjuk kita ker?

December 22, 2009 11:13 PM

*

Anonymous said...
Pena Reformani (KSB) tu sakit jiwalah..budak mentah kampung! Batu api!Kaki pompuan!Kaki Golok!Kaki botol! Kaki Ngumpat! kaki ....yang masyrakat benci...

December 23, 2009 1:09 AM

*
Anonymous said...
Keturunan giler TUAN KSB tu... emak bapak orang giler( sakit jiwa) kesian dilahirkan begitu. Entah karma apa..Lagi mau buat jaahta lagi,Entah neraka mana untuk KSB .
asam jawa

December 23, 2009 12:37 PM
*
Anonymous said...
Menyalak di sini best juga. Malas hendak berlawan dengan dia. Dia tu ada belajar ilmu bomoh dari kelate.Minyak bunuh, dia ada.Tembak dalam ini biar dia mati slow-slow.
asam jawa.

December 24, 2009 12:50 AM

*

Anonymous said...
Camna nak join blog anti ksb.Aku pun kenal dia.dia tu pengecut.bukan kita tak berani nak bersemuka dengan dia tapi dia yang tak berani. Masuk sami dulu kena parachik main pompuan dan dihalau keluar dari alam sangha.Haram jadah tu tak berani bersemuka.aku pernah ajak dia tapi dia tak mahu.kalau pandangan mana yang tak sama dengan dia dia tak akan paparkan.Pengecut!!!!!!!

December 24, 2009 1:34 AM
*

Anonymous said...
Jangan kata KSB teruk sangat nanti dia sakit hati.Dia akan marah-marah dan akan pukul orang.Dia nie pukul isteri sebab isteri dia lari.Tak percaya tanya dia....
teman karib ksb

December 24, 2009 10:30 AM

*
Anonymous said...
Kesian KSB jangan tembak dia teruk sangat.nanti dia tak boleh tidor pula. Kena makan ubat tidur macam dulu pula.

December 24, 2009 12:39 PM

*
Anonymous said...
Dalam KSB blog,menjawab(dia tidak takut sesiapa kata dia apa macam pun,asalkan kita jangan jadi macam tu,biarkan mereka.)
Tetapi,dia yang mengata orang itu macam,ini macam tidak apa-apa pula.Memperlekehkan phra besar2,orang besar2. Apa yang kamu boleh buat? Setakat ini,dalam hidup?umur dah 40an apa yang kamu dapat buat untuk dunia ini ,sebelumnya nyawa melayang.
???

December 24, 2009 1:00 PM

*
>> Kutip dari blog JST
http://only1siamese.blogspot.com/2009/12/apa-pemimpin-buat-semuanya-betul.html#comments


-Tukang Kutip-

Anonymous said...

Yg ne kutip dari SGB

Parachik itu parasit.
4 Oktober 2009 oleh siambaru

Terlebih dahulu saya ingin meminta maaf jika kedatangan saya mengganggu tugasan harian anda semua. Tujuan saya ialah untuk menerangkan suatu perkara kepada anda semua. Sekarang ni, dah lama, terdapat seorang lelaki yang mendakwa dirinya orang Siam Kelantan menulis sebuah blog yang bertujuan menghina sami siam di Malaysia terutama sami-sami dari Kelantan.

Tidak ketinggalan juga ThanBun dan Than Chau Khun dihinanya. Sebagai seorang yang lahir di tanah Kelantan dan pernah menjadi sami di sebuah wat di Kelantan, saya sangat sanjung tinggi Than Bun dan Than Chau Khun Wat Pikulthong dan tidak suka jika mereka dihina.

Di sini saya ingin menerangkan bahawa blogger yang bernama PENA REFORMASI itu adalah bekas sami di sebuah Wat di Kelantan. Saya sangat kenal dengan dia. Masa dia jadi sami dulu dia kena PARACHIK kerana bermalam dengan seorang perempuan di kampungnya, dan dihalau keluar dari alam Sangha. Selepas dihalau keluar dari alam Sangha dia sangat anti dengan sami Siam di Malaysia terutama sami-sami di Kelantan.

Sekali lagi saya meminta maaf jika saya mengganggu anda semua. Saya telah cuba untuk memaparkan pandangan di blog itu tetapi ianya tidak dipaparkan kerana semua massage akan ditapis. Harap maklum bahawa PENA REFORMASI itu bukan seorang yang baik. Maafkan saya.

Kutip Dari Siam Baru

http://siambaru.wordpress.com/2009/10/04/parachik-itu-parasit/

-Tukang Kutip-

Anonymous said...

aku kenai sangat ksb tu. dulu kahwin ambil minyak, mihun, susu, beras wat siam buat kenduri kahwin. panggil semua member makan barang orang tambun. apa punya orang.

kumpas said...

Betul ke? Kan, dia orang baik-baik,takkan ambik beras dan minyak kat wat siam.Tahun bila dan dengan siapa dia kawin? Boleh tak member anti-KSB hantar kepada blog ini.

Anonymous said...

Kawin pun pakai beras wat siam juga?Habis tu dia dok mengumpat wat siam tu nape?
Manusia apa nie?Ada Sila ke Tuan Pena KSB tu?

Anonymous said...

Saya adalah seorang Siam dari Kedah. Sekarang saya kerja di luar negara, di negara Eropah. Sebagai seorang yang terhutang budi kepada agama dan wat-wat, saya juga nak join blog anti KSB. Kalau betul anda semua nak kumpul duit untuk majukan blog nak anti dia, saya pun nak donate juga. email saya siammalay2009@hotmail.com Minta maaf ye kawan coz BM tak pandai.

kumpas said...

Sadhu! sadhu! sadhu! kepada siammalay .Semoga kita semua dapat meranapkan idea KSb yang berniat jahat terhadap agama buddha. Nanti kita semua bincang dengan member2 kita dalam blog Anti-KSB ini.

Anonymous said...

sadhu! jangan habak saya juga kawan.

Anonymous said...

Dia bukan setakat ambil beras wat. Dia pinjam duit sami buat belanja kahwin.

Anonymous said...

Dia ni masa jadi phra kumpul duit dari donation box bawa balik buat rumah dan beli tanah. aku satu kampung dengan dia aku tahu belaka.

Anonymous said...

dulu rumah yang dia beli pakai duit bini dia. dia duduk goyang kaki ada bini bagi makan. nak minum beer pergi minta sami tolong beli. minta kawan tolong sponsor. haram jadah dia ni.

Anonymous said...

kah kah kah. tembak jangan tak tembak. Jangan tembak orang sendiri sudah la woi!!!! anak dia besar dekat wat.