Thursday, December 24, 2009

Sekadar kata-kata tak mampu mengubah

SILA Tidak Mampu Membersihkan Hati
[238] ศีล 5 หรือ เบญจศีล (ความประพฤติชอบทางกายและวาจา, การรักษากายวาจาให้เรียบร้อย, การรักษาปกติตามระเบียบวินัย, ข้อปฏิบัติในการเว้นจากความชั่ว, การควบคุมตนให้ตั้งอยู่ในความไม่เบียดเบียน — the Five Precepts; rules of morality) 1. ปาณาติปาตา เวรมณี (เว้นจากการปลงชีวิต, เว้นจากการฆ่าการประทุษร้ายกัน — to abstain from killing) 2. อทินฺนาทานา เวรมณี (เว้นจากการถือเอาของที่เขามิได้ให้, เว้นจากการลักโกง ละเมิดกรรมสิทธิ์ ทำลายทรัพย์สิน — to abstain from stealing) 3. กาเมสุมิจฺฉาจารา เวรมณี (เว้นจากการประพฤติผิดในกาม, เว้นจากการล่วงละเมิดสิ่งที่ผู้อื่นรักใคร่หวงแหน — to abstain from sexual misconduct) 4. มุสาวาทา เวรมณี (เว้นจากการพูดเท็จ โกหก หลอกลวง — to abstain from false speech) 5. สุราเมรยมชฺชปมาทฏฺฐานา เวรมณี (เว้นจากน้ำเมา คือสุราและเมรัยอันเป็นที่ตั้งแห่งความประมาท, เว้นจากสิ่งเสพติดให้โทษ — to abstain from intoxicants causing heedlessness) คำว่า เบญจศีล ต่อมาในสมัยหลัง มีชื่อเรียกเพิ่มขึ้นว่าเป็น นิจศีล (ศีลที่คฤหัสถ์ควรรักษาเป็นประจำ — virtues to be observed uninterruptedly) บ้าง ว่าเป็น มนุษยธรรม (ธรรมของมนุษย์หรือธรรมที่ทำให้เป็นมนุษย์ — virtues of man) บ้าง. พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรมพระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต)พระธรรมปิฎก (ประยุทธ์ ปยุตฺโต)Apabila kita lihat definisi SILA 5 di atas, tidak ada sepatah perkataan pun yang menyebut tentang HATI atau MINDA. Sila tidak berupaya mengawal hati, minda atau pemikiran orang. Sila nombor 1-5 hanya berkaitan dengan mengawal perbuatan dan percakapan. Hati, minda atau pemikiran hanya dapat dikawal melalui amalan Samadhi-Vipassana. Luang Phor yang mengamalkan Dhamma-Vinai secara tegas mempunyai perbuatan dan percakapan yang baik-baik kerana mereka mampu mengawalnya dengan Sila. Sedangkan hati atau minda mereka tetap tidak tenang dan masih melekat pada kama-guna. Oleh itu, mereka mengamalkan Samadhi-Vipassana untuk mengawal dan membersihkan hati daripada Sangyojana 10 (Sangjot 10). Sekiranya Sila mampu mengawal perbuatan, percakapan dan hati, Buddha tidak perlu duduk Samadhi-Vipassana (Anapanasati). Cukuplah dengan menjaga Sila. Sila, Samadhi, Panya. Sila mengawal perbuatan dan percakapan agar boleh menjadi asas/tapak kepada Samadhi. Samadhi menenangkan hati/minda agar menjadi asas/tapak kepada Panya. Panya berusaha membebaskan minda daripada segala kemelekatan.Dalam buku Dhamma untuk "budak-budak" adakalanya dituliskan bahawa Sila bertujuan menjaga perbuatan dan percakapan juga pemikiran. Bahagian "pemikiran" sengaja ditambah untuk melengkapkan 3 perkara asas "tindakan" manusia iaitu pemikiran, percakapan dan perbuatan. Budak-budak belum sesuai diajarkan Samadhi-Vipassana. Tetapi itu buku Dhamma budak-budak. Kita orang dewasa mesti belajar Dhamma yang betul. Jadi, orang yang mampu menjaga Sila 5 dengan sempurna belum tentu hatinya juga "sempurna". Lobha, dosa dan moha bertapak di hati. Perkara ini tidak mampu dihapuskan dengan Sila. Bhikkhu mempunyai Sila 227 tetapi belum mampu mengawal hati. Oleh itu, mereka terpaksa melakukan Samadhi-Pavana untuk membersihkan hati. (Kepada "blogger alajji" yang berhasrat mengambil tulisan saya, diizinkan dengan Anumodana. Tetapi janganlah digunakan untuk memutar-belitkan Dhamma Buddha. Kalau tak tahu, pergilah belajar dahulu. Tulislah dengan bahasa yang boleh difahami. Nak jadi blogger mesti reti bahasa woi. Bahasa budak tadika tak mainlah, buat malu persatuan blogger).

14 comments:

kumpas said...

Dalam buku ringkas Acharn Buddhassa mengatakan.Kita ada Sila maknanya kita sayang pada orang lain.
Tidak membunuh kerana sayang kepada mereka.Tidak mencuri sebab sayang kepada mereka dan seterusnya.Bukan ke bersabit dengan hati juga?

kumpas said...

Tahu Basic dan mengikut cara itu,lebih baik tahu banyak-banyak(tahu yang tinggi) tapi tidak mengikut caranya.
Cakap pasal lokuttara tapi sendiri masih dok cari pelacur pun tidak guna juga.

Anonymous said...

Begini ceritanya:
Alkisah sebuah cerita...Seorang pemuda bernama Tuan Pena KSB dilahirkan di sebuah kampung di negeri kelantan.Zaman budaknya penuh dengan kekurangan didik agama walaupun dididik dengan agama di wat siam.Sebagai budak yang disayangi oleh keluarganya selalu di melakukan kejahatan di zaman budaknya lagi.Keluarga menghantarnya ke wat tapi tidak berguna juga.

kumpas said...

ส้รางบุญด้วยการรักษาศ๊ล
ศีล แปลว่า ปกติ หมายถึง ปกติกาย ปกติวาจา ปกติใจ เพราะมีใจคิดงดเว้นจากโทษทางกาย ทางวาจาที่ควรงดเว้น ดังเช่นทีระบุไว้ ในษีล ๕

Anonymous said...

Entah siapa kena belajar dhamma lagi.Tuan Pena KSB ini tak biasa ada sila kot,sebab tidak faham Sila.Tuan Pena selalu dok tengok pasal phra jadi lupa pasal diri.(Sila sendiri)
sikam

satchatham.. said...

biarlah tuan Pena tu berperangai mcm mana pun, beliau jahat atau beliau baik kita tak akan tahu sebab kita hanya mengenali beliau melalui alam maya..

Ambil shj ikhtibar dr penulisan beliau, spt mana kita mengambil ikhtibar dr Dhamma Buddha..kita tak akan tahu sama ada Buddha org baik atau jahat sebab kita tak pernah pun bertemu dgn baginda!!..

Anonymous said...

ksb tu bila pergi wat 8 liam orang suatmon, dia pergi duduk minum beer di kedai cina belakang wat. sampai masa makan baru masuk wat. boleh harap ke orang gini?

setahun aku datang suatmon tak pernah nampak batang hidung ksb. bila masuk wat bau arak. ada sila ke orang gini?

Anonymous said...

Kadang-kadang manusia ini lupa diri.Lupa tentang sejarah dirinya.Dimana dia dilahirkan hingga matang seterusnya tua dan mati ke tanah.
Ini menjadi ikhtibar kepada kita juga.Lihat Tuan Pena KSb itu.Dulunya dia melakukan kejahatan yang melampau.Sekarang dia cuba membaiki diri dengan menulis dhamma dalam blog.Sepatutnya kita bagi peluang kepada dia,namun dia tidak habis di situ sahaja.Saya hairan kenapa dia cuba mempromosi diri dengan cara kotor pula.Tidakkah dia sesal masa lampau yang penuh kejahatan.Tidak insaf lagi ker?
Jika terbaca di sini kita puak ANti-KSB berdoa kepada TUAN PENA KSB balik ke dhamma asal.Cubalah dalami agama buddha yang sebenarnya.Cuba,lihat macam Buddha mengajar umatnya bukan dengan kekerasan.Malah Buddha tidak merendah-rendahkan agama lain atau orang lain.Cubalah tuan pena KSB baca dan faham betul-betul.
awe

Anonymous said...

Anak haram jadah tu tak berani tonjol diri. Aku pe... Anak haram jadah tu tak berani tonjol diri. Aku pernah ajak dia tampil diri tapi dia tak berani. Semua pandangan aku di blog dia didelete. Dia main tembak dalam gelap aje. Sesiapa yang baca ruangan apa yang aku tulis ini, sila forward bagi dia. Aku dari kampung Baling Kedah dan sekarang kerja di luar nagara. Nama aku Somphong. Woi KSB, kalau hang berani sila tampilkan diri. Orang kata aku pakai bahasa kasar aku terima. Aku nak buka topeng anak haramjadah tu.Kalau berani sila kenalkan diri hang, TUAN Pena haram jadah tu. Jangan duk main tembak dalam gelap sahaja. Aku dah bagitau nama dan kampung asal aku. Mana hang?.....Kalau tak berani jangan duk rosakkan agama....hang......Siapa nak hantam aku kerana guna bahasa kasar aku pun terima..................Dengan hati terbuka.......

(DARI ANTI-KSB BLOG MEMBER)

kumpas said...

Cuba kita memberi peluang kepada KSB tuan pena itu,mungkin dia akan menyesal.Mungkin dia dah bertaubat kot.

Anonymous said...

Wahai sahabat ku. Orang haram jadah macam tu tak akan menyesal.Macam pepatah Siam" Tak nampak keranda tak akan menitikkan air mata". Dia masih terus duk kutuk orang tu orang ni. MaafkaN YE kawan kalau saya terlalu kasar. Tujuan saya kasar dengan dia kerana saya nak mencabar dia saman saya. Saya dah bagitau nama dan kampung asal saya supaya dia akan saman saya.Saya sekarang ni kerja di London sebagai Lecturer at The University of Exeter dan saya sedang menyiapkan Thesis untuk Ph.D. Saya cabar nak bagi dia saman saya. Saya minta maaf tuan blogger di sini kalau bahasa saya terlalu kasar. Saya juga rela terima kutukan, kalau siapa kata saya berpendidikan tinggi tapi perangai macam syaitan pun saya terima. Saya sebenarnya bukan orang yang kasar tapi harap kawan2 di sini boleh faham tujuan saya. Saya nak bagi dia saman. Dear all my friends, I am sorry for using bad words.......But I do hope you understand my objective.

Anonymous said...

Kalau lapar sangat nak kena saman, pergila kutuk sultan ke, pm ke, menteri ke gerenti dapat. kutuk ksb buat apa. ngok sungguh beruk london ni.

Anonymous said...

Woit, magkuk hayun London bagila nama penuh dan no. I/C senang dia nak saman kamu.

Ada ke orang nak bagi orang saman. sakit ke hang ni? makan taik ke makan nasi ni?

Anonymous said...

Awe, kamu kenal ke dengan KSB? Kamu pernah berkawan ke dengan dia? Kamu tuduh dia buat kejahatan melampau tu kejahatan apa? Orang yang kamu dok puja-puja tu yang buat kejahatan melampau masa dulu. Risik-risiklah sikit jangan dengar sebelah pihak. Aku bukak semua rahsia malu nanti.