Sunday, January 10, 2010

karma lama


Seorang suami yang sayang isteri,mencari apa-apa saja isteri indamkan.Si isteri mengandung anak sulung ingin sangat makan katak goreng kunyit. Orang kerana ingin jimat duit,si suami mencari katak di sawah padi. Oleh kerana karma lamanya,suami terpijak ular tendung lalu mati di sawah padi dipatuk ular tendung sebesar lengan budak.

Sedih isteri menyedari si suami sudah mati. Katak goreng kunyit tidak dapat dimakan. Sesal sungguh si isteri yang kerdil ini. Bila tiba bulan melahirkan anak,bayi perempuan tangan pendek macam katak. entah apa,dosa ini.?

...cerita dari buku karma ...catatan seorang ubasika utara thailand.

3 comments:

Anonymous said...

ingat teror sangat nak lawan sama ksb. puiih ... bahasa tunggang balik nak tulis blog. tolong kencing dalam tempurung suluh muka dulu kumpas woi!

kumpas said...

Hemmm,Komen yang di atas ni dah dapat datang dari siapa.Tak lain tak bukan penulis bermoral (komuniti siam baru).
Tujuan saya sebagai sebenarnya mengingatkan Tuan Pena jangan lupa diri.Orang yang lupa diri biasanya tidak orang baik.Malah Buddha selalu mengingat kita.
Di zaman Buddha seorang Brahmin yang tua,mahu menjadi seorang sami tetapi tiada orang menjamin dan menyokong beliau.Dengan itu Brahmin ini tidak dapat menjadi sami.Tidak lama seorang anak murid Buddha datang menjamin Brahmin itu.Kata anak murid Buddha :Brahmin ini pernah menderma sesudu nasi kepadanya.
Inilah kisah yang sedikit sebanyak memberi kita bahawa; jangan lupa diri.

Anonymous said...

da la tu,,duk diam suda tn blogger..,nant kna kerat tgn