Sunday, January 10, 2010

Penyakit Karma susah diubati


La Sikkha Kerana Jodoh?
Kata orang, jodoh tak akan ke mana, umpama ikan di laut, asam di darat bertemu juga di dalam periuk.KORAT - Bekas sami yang juga merupakan penceramah agama Buddha terkenal berusia 71 tahun sanggup la sikkha untuk bersanding dengan wanita pilihan berusia 69 tahun. Majlis persandingan diadakan dengan meriah dengan kehadiran tetamu seramai 400 orang. Pengantin lelaki mendedahkan bahawa dia mengenali pengantin perempuan sewaktu jadi sami. Perempuan tersebut menghadapi sejenis penyakit dan sami tersebut berjaya mengubatinya dengan perubatan tradisional sehingga sembuh. Selepas itu, dia minta perempuan itu datang mengamalkan Dhamma (meditasi) di wat. Akibatnya dia jatuh cinta lalu mengorbankan "kain kuning" pada tahun baru 2010 untuk mendirikan rumah tangga.Barang hantaran ialah sebuah rumah berwarna merah jambu yang bernilai 1.3 juta baht dan sebuah Toyota Vios.(Perkara begini tak pelik. Kata orang cinta itu buta. Kisah cinta sami tua dengan Ubasika tua begini pernah berlaku di Kelantan. Beberapa tahun lepas, seorang Phor Than di sebuah wat di Daerah Tumpat dilamun cinta dengan perempuan pisau cukur. Banyak ribu telah lesap sebelum tersedar dan insaf. Risik-risiklah kalau nak tahu lebih lanjut)....................................
...............dalam riwayat lung phu cha pun pernah berkata penyakit ini susah hendak diubati,barangkali tuan pena pun terkena penyakit ini.Kalau tidak takkan la sikka pula.(tau-tau aje la)

2 comments:

arram sunag said...

pho than tumpat? wat mana? kisah lama ker?
saje nak bz body...

kumpas said...

ooooh ini cerita dari KSB Tuan Pena,saya ambik dari blog dia.Pasalnya ramai komen kat dia,dia tak siarkan.Jadi saya buat blog baru,boleh komen la..